Zadania ustawowe
Zgodnie z art. 156 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej do zadań ośrodka adopcyjnego należy m.in.:
- kwalifikacja dzieci zgłoszonych do przysposobienia;
- sporządzanie diagnozy psychologicznej i pedagogicznej dziecka;
- dobór rodziny przysposabiającej właściwej ze wszględu na dobro dziecka;
- współpraca z sądem opiekuńczym, w tym badanie i opiniowanie w sprawach adopcji wewnątrzrodzinnych;
- udzielanie pomocy w przygotowaniu wniosków o przysposobienie;
- przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych kandydatów do przysposobienia dziecka;
- przeprowadzanie analizy sytuacji osobistej, zdrowotnej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej kandydatów;
- prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej dla kandydatów do przysposobienia dziecka;
- wspieranie psychologiczno-pedagogiczne kandydatów do przysposobienia dziecka oraz rodzin adopcyjnych;
- organizowanie szkoleń dla kandydatów do przysposobienia dziecka;
- sporządzanie opinii kwalifikacyjnej;
- prowadzenie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- prowadzenie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego;
- zapewnienie pomocy psychologicznej kobietom w ciąży oraz pacjentkom oddziałów ginekologiczno-położniczych, które sygnalizują zamiar pozostawienia dziecka bezpośrednio po urodzeniu;
- promowanie idei adopcji.
Wymienione zadania oznaczają w praktyce, że działania podejmowane przez Diecezjalny Ośrodek Adopcyjny nie ograniczają się do przygotowania kandydatów do przysposobienia i koordynowania procesów adopcyjnych. Pracownicy ośrodka przeprowadzają diagnostykę dzieci znajdujących się w pieczy zastępczej i zgłoszonych do adopcji, obejmują je wsparciem, zbierają i aktualizują dane na ich temat, przygotowują opinie specjalistyczne. Ważnym obszarem aktywności ośrodka jest praca z rodzinami naturalnymi oraz opieka nad kobietami w ciąży rozważającymi przekazanie dziecka do adopcji. Ośrodek wspiera również rodziny w okresie postadopcyjnym poprzez pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i opiekuńczych oraz pracę psychologiczno-pedagogiczną z dziećmi przysposobionymi.
W ramach wykonywania swoich obowiązków specjaliści DOA współpracują z licznymi podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dzieci, m.in. placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, rodzinami zastępczymi, rodzinnymi domami dziecka, centrami pieczy zastępczej, sądami oraz innymi ośrodkami adopcyjnymi na terenie kraju.
Ponadto ośrodek promuje ideę adopcji poprzez prowadzenie profilu w mediach społecznościowych, organizację dni otwartych, spotkań edukacyjnych i prelekcji, udział pracowników w konferencjach naukowych, przygotowywanie publikacji i obecność w mediach. Specjaliści DOA występowali jako eksperci w stacjach telewizjnych o zasięgu ogólnopolskim (TVP, TVN, Polsat) i regionalnym (TVP Katowice, Telewizja TVS), a także w lokalnym Radiu eM oraz Polskim Radiu Katowice.
W latach 2012-2020 z działań realizowanych przez pracowników Diecezjalnego Ośrodek Adopcyjny skorzystało 4.229 osób. Zadania ustawowe ośrodek wykonuje nieodpłatnie.
Diecezjalny
Ośrodek Adopcyjny
- ul. Skautów 1
- 41-200 Sosnowiec
- pokój nr 4
Kontakt
- tel. 32 269 51 70
- tel. 519 512 819
- fax 32 292 98 93
- e-mail: doa.sosnowiec@gmail.com
Prowadzenie ośrodka adopcyjnego jest finansowane przez Województwo Śląskie ze środków z dotacji celowej z budżetu państwa